• Dit evenement is voorbij.

ONLINE DODENHERDENKING 4 mei 2020 ( klik voor informatie )

maandag 4 mei 2020: 19:15

Dodenherdenking 4 mei dit jaar vanuit huis
Speel vanuit uw tuin mee met het ‘Signaal Taptoe’

Vanwege de coronamaatregelen vindt de dodenherdenking dit jaar op een aangepaste wijze plaats.
We proberen er met elkaar een mooie en respectvolle herdenking van te maken.
We vragen u om dit jaar niet pas om 6 uur ’s avonds maar de hele dag de vlag halfstok te hangen.
Samen met de kerken, scholen, Ons Genoegen en de Oranjevereniging organiseren we een herdenkingsdienst in Renswoude die vanuit huis te volgen is via een livestream.
De herdenkingsdienst begint dit keer om 19.15 uur en de livestream is bereiken via
www.renswoude.nl/4mei. Hier is dan ook de liturgie te vinden van de herdenkingsdienst, deze wordt maandag 4 mei toegevoegd.

Om 19.58 uur speelt een trompettist van Ons Genoegen het ‘Signaal Taptoe’ vanaf de kerktoren.
Iedereen die een muziekinstrument bespeelt, wordt opgeroepen om dit vanuit eigen tuin of vanaf eigen balkon mee te spelen. De bladmuziek staat op https://onsgenoegen.org/samen-herdenken
Het einde van de 2 minuten stilte wordt aangegeven door brandweersirene.
Wij hopen dat we diezelfde onderlinge verbinding ervaren ook al staan we dit jaar niet naast elkaar bij het monument. Herdenken doen we met elkaar, het verbindt.
Dinsdag 5 mei gedenken we in heel Nederland dat we al 75 jaar in vrijheid mogen samenleven,
hiervoor waren mooie plannen gemaakt in Renswoude. Die komen wellicht volgend jaar uit de la want ook dit doen we op een aangepaste manier. In ieder geval mag de vlag weer naar buiten. Nu helemaal in top!

Virtueel een bloemetje leggen
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei heeft het mogelijk gemaakt om virtueel een bloem te leggen bij de 3.900 monumenten in heel Nederland, ook die in Renswoude. Op deze manier kan iedereen stilstaan bij de oorlogsslachtoffers uit de buurt, zonder een bezoek te brengen aan een monument. Hoe dit werkt? Zie: https://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten/bloemen-leggen

Datum:
maandag 4 mei 2020