Kunst in de kerk

Op zondag 30 januari 2022 stonden in de kerk een aantal prachtige kunstwerken. Deze waren gemaakt door een aantal gemeenteleden o.l.v. Sieka Tiemersma op een ochtend in de Voorhof. Daarbij stonden twee bijbelgedeeltes  centraal: Psalm 23 en Matteüs 5: 14 t/m 16.

Sieka had zelf al eerder hierbij geschilderd, zodat zijzelf die ochtend hier en daar wat kon assisteren.

1. Psalm 23. De herder met schapen in het dal en aan het water (23:1 t/m 3) en helemaal links: Al ga ik door een diep dal, U bent bij me (23: 4)
  1. Psalm 23. Rechts de herder. In het midden de tafel met brood en wijn en druiven (23:5). Links: het kruis van Jezus.

Ook in het midden: het lijden, verdriet dat we allemaal ook doormaken. En ook het lijden van Jezus om onze zonden.

1. Ineke Bovenschen heeft uit Psalm 23 (meer abstract geschilderd) de nadruk op : Uw stok en staf vertroosten (23: 4)

God draagt je in het dal; onder het schaapje in Gods staf, boven is Gods staf als bescherming.

1. Selia Stutvoet heeft haar kunstwerk gemaakt door een collage van foto’s ( Quilten).

Al gaat mijn weg door een diep dal ( van donker naar licht). Het terugkeren in het huis van mijn vader (uit Psalm 23) Onderweg het licht laten schijnen voor de mensen, opdat jullie goede daden worden gezien (Matteús 5: 16)

1. Gerda Vermeulen heeft geschilderd bij Matteüs 5:16 Het licht dat wij allemaal nodig hebben. En krijgen. Reden tot dankbaarheid.
  1. Henk Moll heeft ook de woorden van Matteüs 5:16 weergegeven. Het licht van de ster raakt ons hart. Wij geven dat door waar we kunnen, maar ‘raken’ niet iedereen. Het licht weerkaatst ook op het levende water.
  1. Sieka Tiemersma noemt dit schilderij bij Matteüs 5: 14-16 : mensen in het licht.

Vs 16a: Zo moeten wij ons licht laten schijnen voor de mensen om ons heen.

Zelf zag ik ( Ria S.-R.)  om de mensen, jong en oud, heen:  de vorm van een kelk. Zó prachtig deze aandacht voor de hoede van God om ons heen en het licht waarin Hij ons een plek geeft

In het verzoenend werk van Jezus, onze Heer.

Bij de viering van het Heilig Avondmaal op 30 januari 2022 kwamen alle kunstwerken als onderdeel van de verkondiging en viering tot hun recht.